מאור מאיר-שפריר: 052-8266996
התלות שיש לנערים בהורים ובמשפחה היא מוטיב מרכזי בטיפול. קיימת תלות כלכלית ורגשית שנוכחת בחדר הטיפולים. כחלק מתפיסתי הטיפולית אני נוהגת לבחון את הדברים בצורה מערכתית-משפחתית. אני פוגשת את ההורים לשיחה אחת לכמה מפגשים, ואם עולה צורך או אם הנער/ה וההורים מעוניינים, אני נפגשת עם הצוות החינוכי כדי לחשוב יחד כיצד אפשר לעזור לנער ולראות את צרכיו.
עוד בנושא - תקיפה מינית של ילדים ונערים
ישנם נערים ונערות שהטיפול בהם מצריך כלים נוספים מעבר לשיחה פרונטלית. חלקם לא מצליחים להביא לידי ביטוי את עולמם הפנימי במילים בלבד, וצריך לעבוד עם כלים השלכתיים. אני נוהגת לעבוד לעתים עם קלפים טיפוליים, תמונות מאלבום התמונות שלהם, שירים שהם אוהבים, שיחה שמתפתחת על דמות בתכנית שהם אוהבים, ודברים שהם עצמם כותבים כמו שירים או יומן. דבר נוסף שאני מביאה בחשבון הוא הצורך להכיר את המציאות שבה הם חיים, המקום של קבוצת השווים, מקומן של הרשתות החברתיות וכמובן סערת הרגשות של גיל ההתבגרות והדברים שהוא טומן בחובו.
טיפול בנערימות מצריך סבלנות והבנה לקצב, ליכולת לעשות שינוי, וכן ללחצים הסביבתיים שמגיעים מכל כיוון. ההורים שרוצים בשינוי אצל ילדם/תם, המתבגר/ת שרוצים להרגיש טוב, קבוצת השווים שלוחצת. הלחצים והרצונות יכולים להיות לפעמים מנוגדים. ההורה שירצה חיבור וקשר עמוק, הילד/ה לעומתו שירצו את ההיפרדות והעצמאות, החברים שיציבו אתגרים לא בהכרח מותאמים למצב הרגשי של חברם/תם. ובתוך סיר הלחץ הזה צריכה להיעשות עבודה טיפולית רגישה תוך ניסיון לגשר על הפערים ולנסות לענות על הדרישות של המעורבים. ישנה חשיבות מכרעת להבנה שהילד הוא חלק ממערכת משפחתית ואומנם הוא המטופל העיקרי, אך הוריו הם לקוח וגורם מרכזי בהצלחת הטיפול. שיתוף פעולה איתם יביא, קרוב לוודאי, לתוצאות טובות יותר. חוסר שיתוף פעולה יכול לגרום לחוסר אמון ואף חבלה מודעת או בלתי מודעת של ההורים בתהליך של ילדם/תם.
כאשר מגיע לקליניקה מתבגר/ת, שיש לו/ה בעיה של דימוי עצמי, חרדות, דיכאון, קשיים חברתיים וכיו"ב, חשוב להבין שהשינוי אינו קורה ביום אחד. הדברים שנחרטו ב"DNA ההתנהגותי" מצריכים זמן על מנת לשנותם. כפי שכתבתי קודם לכן, יש צורך במרחב וזמן ולא ניתן לעמוד עם שעון-עצר ולחכות לקסם שיקרה. יש צורך בהסתכלות רחבה, ברגישות לסיפור חייו של המתבגר/ת, לסיפור המשפחתי ואף לסיפור ההורי, הדברים שההורים מביאים לקשר, ההורות שלהם, המשפחה הגרעינית ממנה הגיעו וכיו"ב. התפיסה המערכתית שלי לוקחת בחשבון את כל אלו ואני מאמינה שזו הדרך להגיע לשינוי ויצירת התנהגויות מקדמות וחיוביות.